Ladestation Fredericia


Foto: Rasmus Hjortshøj

Foto: Thomas Walther


Cobe har i samarbejde med Powered by E.ON Drive og Clever designet ladestationer, der kan lade elbiler op på blot 15 minutter. Den første ladestation åbnede i 2019 og er centralt placeret langs E20 motorvejen i Fredericia. Ladestationen er bygget i bæredygtige materialer og er omgivet af træer og planter, der skal være med til at skabe en grøn oase, hvor bilister kan få en mental opladende pause fra motorvejen.

Vanpee har leveret og programmeret Helvar DALI lysstyring til ladestationen i Fredericia. Lyset styres af en Digidim 910 router og der er opsat to Digidim 322 high bay PIR-sensorer.

Lyset er programmeret så det tænder på orienteringslys 10 minutter efter solnedgang og hæver lysniveauet, når en bil aktiverer PIR-sensoren. Lysniveauet bliver holdt i 20 minutter og efter sidste bevægelse vil lysniveauet igen sænkes til vågeblus. Lyset slukker igen 10 minutter før solopgang. Lyset er opdelt i fire zoner, som er programmeret på flg. måde:

  • Zone 1 styrer grundbelysning samt omkringliggende belysning. Zonen er altid tændt når det er mørkt med svag belysning på 20% af maksimal styrke. Når der kommer en bil, uanset vejbane, skal belysningsarmaturerne justere lysstyrken op til ca. 80% af maksimal styrke.

  • Zone 2 styrer loftlamper omkring venstre kørebane. Zonen er slukket indtil der kommer en bil. Når der kommer en bil i venstre kørebane skal både zone 2 og 3 justere lysstyrken op til ca. 90% af maksimal styrke og derefter skal zone 4 tænde med en forsinkelse på ca. 3 sekunder.

  • Zone 3 styrer loftlamper omkring højre kørebane. Zonen er slukket indtil der kommer en bil. Når der kommer en bil i højre kørebane skal både zone 2 og 3 justere lysstyrken op til ca. 90% af maksimal styrke og derefter skal zone 4 tænde med en forsinkelse på ca. 3 sekunder.

  • Zone 4 styrer zonen omkring center øen. Når der kommer en bil i højre eller venstre kørebane skal zone 4 justere lysstyrken op til ca. 90% af maksimal styrke efter ca. 3 sekunder.